#7 : Childhood lullaby

Pagi tadi, gerak dari rumah, hujan turun rintik-rintik. Saya teringat lagu ni. Lagu masa budak-budak. Saya nyanyi lagu ni kat atas motor, dan tanya Roomate pernah dengar/nyanyi lagu ni tak dulu time budak-budak. Biasanya bila nyanyi lagu ni, saya akan buat lukisannya sekali. Lukisan tu lebih kurang macam ni.


*kegigihan 1: melukis guna paint dan melabel*

Hujan rintik-rintik, air bergelora,
Mak bagi 10 sen, ayah bagi 10 sen,
Adik pergi sekolah.
Cikgu tanya adik, 3 tambah 3,
Adik jawab 6,
Cikgu kata betul, adik pun pulang.

Lepas nyanyi lagu ‘hujan rintik-rintik’, saya teringat pula lagu ‘bulat becil bulat besar’ ni pula.
lagu masa budak-budak juga. Nyanyi dan lukis.

 *kegigihan 2 : Lukis je, malas dah nak label. paham-paham sendiri je la*

Bulat kecil, bulat kecil, bulat yang besar,
Sayang ayah, sayang ibu, sayang semua,
6 kali 6, 36,
6 kali 6, anak beruang.

Masa nyanyi lagu bulat bulat ni, saya perasan orang motor sebelah tengok pelik je. Ternyanyi kuat la pula rupanya. *blushing*. Pastu sorok muka kat belakang helmet Roomate. Haha.

Bila dah tua-tua ni, nyanyi lagu zaman kecil dulu, mesti orang tengok pelik. Macam kanak-kanak riang je nyanyi lagu-lagu simple dan happy macam ni.

*ps: saya tangan kayu, memang lukisan buruk. Takyah kutuk.
*pss: susahnya nak consistent menulis kat sini. sejak-sejak membesar dan menua ni, saya rasa agak sukar nak berkongsi perasaan dalam bentuk penulisan.

No comments: